لوازم التحریر

تاریخچه ی لوازم التحریر

تاریخچه ی لوازم التحریر

بیایید با هم به لوازم التحریر و تاریخچه آن یک نگاهی بیندازیم. با توجه به این همه پیشرفت علم و تکنولوژی باز هم نوشتن با دست در مواردی آن قدر لذت بخش است ،که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت.

 

اولین حرکت های انسان برای نوشتن

اولین آثار نوشتاری انسان در حدود چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح بر روی لوح‌های گلی نقش بست، نوع نوشتار بیشتر حالت خراش دادن بود. بر روی گل و برای این کار از نوک تیز و استخوان و چوب استفاده می‌کردند.

سه هزار سال پیش از میلاد مسیح مصریان پاپیروس را برای نوشتن به کار بردند.  با کنار هم قرار دادن این برگ‌ها صفحه‌هایی برای نوشتن آماده می‌کردند.

 

و اما بعد

 بعد از مصری‌ها رومیان حدود ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد برای نوشتن از لایه نازکی از موم که بر روی تخته چوبی کشیده شده بود استفاده می‌کردند. رومی‌ها برای نوشتن از قلم فلزی استفاده می‌کردند. در آسیا  بیشتر قلم‌ها از جنس برنز بودند.این روند تا قرون وسطی ادامه داشت و همچنان برای نوشتن از خراش دادن استفاده می‌کردند.

 

 و اما بعد از میلاد مسیح

بعد از میلاد مسیح از حدود سال ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی اروپایی‌ها به روش جدیدی برای نوشتن ابداع کردند، که استفاده از قلم پر بر روی پوست بود. آنها ابتدا نوشته‌های خود را کاملاً با حروف بزرگ می‌نوشتند ،و این کار برای آنها زمان‌بر بود و بعدها یاد گرفتند .برای سریع‌تر نوشتن حروف کوچک را نیز ابداع کنند .لوازم التحریر مورد استفاده چندان مناسب نبود ،قلم پر برای اولین بار در اسپانیا ظاهر شد و در اروپا گسترش پیدا کرد.

این مطلب را بخوانید   عوامل مؤثر بر خوش خطی دانش آموزان

 

مداد
ابزاری برای نوشتن

 

مداد چه زمانی  اختراع شد ؟

جالب است بدانید مداد امروزی برای اولین بار در دهه ۱۷۹۰ میلادی در فرانسه و استرالیا اختراع شد. سپس استفاده از آن  گسترش یافت.در قرن نوزدهم کم کم قلم‌های فلزی جای قلم‌های پر را گرفت .جنس این قلم‌ها بسیار محکم بود ، مدت زیادی می‌توانست کاتب از آن استفاده کند و جایگزین خوبی برای قلم پر بود. برای نوشتن دیگر از حالت خراش استفاده نمی‌کردند. از مواد رنگی که امروزه جوهر نامیده می‌شود ،برای اثر گذاشتن روی کاغذ استفاده می‌کردند. بدین گونه لوازم التحریر روز به روز تغییر کرد.

در سال 1884 لوئیس ادسون واتر من  اولین خودنویس جوهر دار را اختراع کرد .

مخترعین خودکارهای نوک ساچمه‌ای آقایان جان لود در سال ۱۸۸۸ و فردا دیگری به نام ریز برگ در سال ۱۹۱۶ می‌باشند. ولی هیچ کدام از این خودکارها به تولید انبوه نرسیدند.

نسخه مدل خودکارهای امروزی توسط جزف لازلو و جورج بایرو ساخته شد .در تابستان ۱۹۴۳ اولین مدل تجاری این خودکارها  بازار عرضه شد .

 

اختراع لازلو توسط دولت بریتانیا خریداری شد

در سال ۱۹۴۵ خودکارهای نوک ساچمه‌ای به بازار ایالات متحده معرفی شد .این خودکارها با عنوان اولین قدم برای نوشتن در زیر آب به فروش می‌رسیدند.در سال ۱۹۵۳ میلادی اولین خودکارهای ارزان قیمت توسط بارون بیک فرانسوی ساخته شد و با قیمت پایین در اختیار عموم قرار گرفت

این مطلب را بخوانید   آیا دوست دارید دستخط خوبی داشته باشید ؟

در دهه ۱۹۶۰ ماژیک اختراع شد. ماژیک را ژاپنی‌ها ساختند  وبا آن  بازار آمریکا را فتح کردند.

 

روان نویس ها وارد بازار شدند

روان نویس در دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ اختراع شد ،برخلاف جوهر به کار رفته در خودکار که خیلی سفت بود. روان نویس خیلی بهتر و روان‌تر از خودکار می‌نوشت. و در نهایت در دهه ۱۹۹۰ با ورود پلاستیک به عرصه تولیدات نوشتاری انواع خودکارها و روان نویس های جدید در بازار عرضه شدند . هر روز شکل و طرحی نو به خود گرفتند.

این پیشینه‌ای از ابزار نوشتار روزمره بشر از گذشته تا حال بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *