دستخط خوب آرزو نیست هدفی دست یافتی است .در این مقاله من شما را با چند راه حل آسان و ارزان آشنا می کنم که بتوانید خوش خط و زیبا بنویسید .
اولین چیزی که باعث دستخط بد ما می شود انتخاب وسیله نوشتاری نادرست است .خودکار با نوک لغزان به شدت کنترل دست ما را در هنگام نوشتن پایین می آورد . را حل آن استفاده از نوک های نمدی یا همان روان نویس های بدون ساچمه است .البته راپید های یک بار مصرف هم در بازار لوازم التحریر فراوان است . همین تغییر ابزار نوشتن می تواند به بهتر نوشتن شما کمک کند .
یک عامل مهم که شاید زیاد به آن توجه نکرده باشید .
خط فارسی و عربی از سمت راست به چپ نوشته می شود ، و ما اکثرا راست دست هستیم و در موقع نوشتن کلمه ها در زیر دست خود ما پنهان می شوند و ما نمی توانیم مسیر درست را تشخیص دهیم و اغلب کج و کوله می نویسیم .
برای رفع این مشکل استفاده از دفاتر خط دار است .خط زمینه یا راهنما به ما کمک می کند تا درست و منظم بنویسم که در ادامه در مورد جایگاه حروف و کلمات هم صحبت خواهیم کرد .
به نظر شما نحوه گرفتن وسیله نوشتاری مهم است .
بله بعضی ها از همان اول ابتدایی عادت های بدی را یاد گفته اند .قلم را به شکل خیلی بدب در دست می گیرند .برای دانش آموز اول ابتدایی که کل میزان نوشتنش در آخر سال پنج خط هم نمی شده قطعا بد گرفتن مداد تاثیر چندانی نداشته .ولی وقتی بزرگتر می شویم و حجم کار نوشتاری ما زیاد می شود و هم سرعت نوشتن تغییر می کند .بد گرفتن وسیله نوشتاری معضل بزرگی خواهد بود .خستگی دست .کند نویسی .دستخط بداز عواقب بد گرفتن وسیله نوشتار در دست است .
راه حل آن صحیح گرفتن مداد در دست است .اوایل کمی اذیت می شویم و کلافه ولی بعد از یک هفته عادت می کنیم و برای همیشه این مشکل حل خواهد شد .
شکل و فرم حروف هم مهم است ؟
چیزی که با عث ایجاد خطوط مختلف با نام های متفاوت شده همین شکل و فرم تصویری حروف است .که در هر نوع خطی متفاوت است .ما چون معمولا تخصصی در تشخیص خطوط نداریم از همه ی انچه که دیده ایم و به خاطر داریم استفاده می کنیم .و این با اصل نظم منافات دارد .و خود این عامل باعث بد خطی می شود .ما باید طی یک مدت زمان نسبتا طولانی مواردی که با الگو مغایرت دارد را از دستخط خود خارج کرده و کم کم آن ها باز سازی کنیم تا درست شوند .
روند آموزش دستخط چطور باشد بهتر است ؟
اول باید به موارد کلی که در بالا اشاره شد بپردازیم و سعی کنیم پیش نیاز ها را برطرف کنیم .سپس بدون عجله و با پذیرش اینکه تغییر در شیوه نوشتار باید به آرامی صورت بگیر پیش برویم .مقصدی در کار نیست که با عجله بخواهیم به آن برسیم .یک جهت و مسیر را داریم که باید در آن حرکت کنیم و سعی کنیم از رشد آرام و روز افزون خود لذت ببریم .
درس اول به حرف الف و اتصالات آن باید توجه کنیم . سپس به سراغ خانواده ب یعنی ب پ ت ث برویم .مقصد بعدی کار کردن روی ح خ چ ج است .جالب است بدانید دذ رزژ در یک گروه قرار می گیرند . س ش از نظر ظاهری کاملا شبیه هستند . این شباهت ها به ما کمک می کند تا راحت تر در خاطر بمانند .مانند ص ض و یا ط ظ همین طور ع غ در همین مسیر به ف ق بر می خوریم که شروع یکسان ولی ادامه ی متفاوت دارند . ک گ را که فقط یه زائده کوچک متفاوت می کند . ل م از لحاظ ظاهری شبیه به هم نیستند ولی دسته ل بسیار بلند است و همچنین دم میم . ن و هم به همین شکل شباهتی ندارند ولی هم گروه هستند .