کلاس اولی ها

والدین کلاس اولی ها باید بدانند

والدین کلاس اولی ها باید بدانند

در این مقاله، به بررسی فعالیت‌هایی که می‌توانند به کودکان کمک کنند تا برای ورود به دبستان و یادگیری مهارت نوشتن آماده شوند می‌پردازیم. با انجام این فعالیت‌ها، کودکان می‌توانند  دستان خود را تقویت کنند و با آموزش مهارت‌های ابتدایی نوشتن، آمادگی لازم برای شروع دوره‌ی دبستان را داشته باشند.

 

الف) با کودک خود تمرین‌هایی انجام دهید که می‌تواند انگشتان دستشان را تقویت کند؛ مانند بازی با خمیر بازی و ساختن اشکال مختلف، تمرین باز و بسته کردن دکمه‌های فشاری، جدا کردن نخود و لوبیا، استفاده از قیچی، الگوسازی با خمیر و غیره.

ب) همیشه مداد، کاغذ مداد، رنگی ماژیک مداد شمعی و آبرنگ در دسترس کودک باشد.
ج) به همراه کودک با آبرنگ گواش و یا رنگ انگشتی نقاشی کنید؛ همراهی شما و اجرای این فعالیت برای کودک لذت بخش است.
د) با کودک در ارتباط با شناسایی اندامهای راست و چپش تمرین کنید، مانند اینکه بداند پای چپ او کدام است.
پ) سمت راست و چپ، دفتر کتاب و غیره را به کودک آموزش دهید.
ت) از او بخواهید خطوطی را از سمت راست و بالای دفتر و غیره بکشد و یا به صورت نمایشی بنویسد.
ث) شیوه‌ی درست گرفتن مداد را به کودک آموزش دهید و از فرزندانتان بخواهید از شما تقلید کند.

م) در فرآیند به دست گرفتن مداد، از سه انگشت، شست اشاره و انگشت وسط استفاده می‌شود. انگشت وسط به عنوان صندلی مداد و انگشتان اشاره و شست به منزله‌ی نگهدارنده‌های مداد هستند. مداد باید مایل در دست قرار بگیرد. هیچ کدام از انگشتان نباید تحت فشار باشند تا دست خسته نشود. انگشت شست باید در راستای ساعد قرار بگیرد. انگشتان باید حدود دو سانتی متر بالاتر از نوک مداد باشند.

و) بازی‌هایی با کودک انجام دهید تا دستان او قوی شود و بعدها زود از نوشتن خسته نشود؛ مانند بازی با توپ، بالا و پایین کردن آن، بازی با پازل، ساختن برج با بلوک‌های ساختمانی، بازی با لگو و غیره.

ز) به کودک آموزش دهید که از دو دستش برای نوشتن استفاده کند و در صورتی که دست چپش قوی‌تر است، با همان دست می‌تواند نوشتن را آغاز کند.

ح) تمرین کردن با قلم چینی و مداد رنگی نیز به کودک کمک می‌کند تا دستانش را تقویت کند و برای نوشتن آمادگی پیدا کند.

ط) با کودک به طور منظم تمرین کنید و او را تشویق کنید تا بیشتر تلاش کند. با تمرین منظم، کودک به شکلی کامل‌تر آماده شروع دوره‌ی دبستان خواهد شد.

 

این مطلب را بخوانید   اختلالات یادگیر در دانش آموزان مقطع ابتدایی

با انجام این فعالیت‌ها و تمرینات، کودکان می‌توانند به خوبی برای ورود به دبستان آماده شوند و مهارت نوشتن را به شکل صحیحی یاد بگیرند. به همین ترتیب، آموزش مهارت‌های ابتدایی نوشتن به کودکان کمک می‌کند تا در آینده به راحتی بتوانند از نوشتن در تمامی حوزه‌های زندگی خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *