سوال و جواب کل کتاب

 
پرسش های متن درس اول زنگ علوم

1- علوم تجربی را تعریف کنید.  مجموعه دانستنی ها یی که از راه تجربه و آزمایش درست بودن قوانین آن ها به اثبات رسیده است. 

2- اساس علوم تجربی بر چیست؟  اساس این علوم بر پایه مشاهدات استوار است .این مشاهدات از راه های مختلف و روشهای علمی به دست می آید . 

3- مراحل روش علمی حل مسئله را بنویسید.  1- طرح سؤال  2- فرضیه سازی  3- آزمایش  4- تکرار آزمایش  5- مقایسه ی نتایج آزمایش ها  6- طرح پاسخ یا نتیجه گیری(نظریه) 

4- مشاهده چیست ؟  مشاهده یعنی هدفدار و دقیق به موضوع مورد نظر از طریق اندام های حسی توجه کنیم. 

5- فرضیه سازی چیست؟  پس از مشاهده وطرح سؤال پاسخ یا راه حل احتمالی که مطرح می کنیم فر ضیه نامیده می شود. 

6- چرا آزمایش باید انجام شود ؟  برای اینکه بفهمیم آیا فرضیه مطرح شده درست است یا خیر باید آن را آزمایش کنیم. 

7- طرح پاسخ چیست ؟  اگر نتایج آزمایش درست بودن فرضیه را تایید کرد پاسخ همان فرضیه خواهد شد در غیراین صورت باید سعی کنیم فرضیه جدید پیدا کنیم تا با آزمایش آن به پاسخ اصلی برسیم. 


 
سوالات متن درس دوم علوم تجربی ششم
  
1-چهار روش ثبت و نگهداری اطلاعات توسط گذشتگان و نیاکانمان را بنویسید.
 
روی دیوار غار-روی چوب – روی چرم-روی سنگ
 
2-مزایای ثبت و ذخیره ی اطلاعات روی سنگ و چوب و دیوار غارها را بنویسید.
 
این اطلاعات برای مدت زیادی باقی می مانند وبر اثر عوامل طبیعی دیر تر از بین می روند
 
3-ثبت و ذخیره ی اطلاعات بر روی سنگ و چوب و دیوارغارهاچه معایبی دارد؟
 
نوشتن بر روی این مواد کار دشواری است.حمل و نقل این مواد سخت است.برای همه ی افراد قابل دسترس نیست.با توجه به افزایش جمعیت ثبت همه ی اطلاعات مقدور نیست
 
4-چرا انسان به فکر روش های جدید برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات افتاد؟
 
چون جمعیت کره ی زمین افزایش یافت و اطلاعات علمی و آثارفرهنگی و اجتماعی زیاد شد و روش های قدیمی برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات کافی نبود
 
5-مواد طبیعی را تعریف کنید.موادی مانند سنگ و چوب و چرم که در طبیعت یافت شوند و انسان ها بدون اینکه تغییر زیادی در آنها ایجاد کنند قابل استفاده باشندمواد طبیعی نامیده می شوند.
 
6-بیشتر مواد و وسایلی که امروزه از آنها استفاده می کنیم طبیعی اند یا مصنوعی؟ مصنوعی
 
7- به چه موادی مواد مصنوعی می گویند؟
 
بیشتر مواد و وسایلی که امروزه ما از آنها استفاده می کنیم و به طور طبیعی یافت نمی شوند بلکه آنها را از مواد موجود در طبیعت می گیرند  به این مواد مواد مصنوعی می گویند
 
8-چهار ماده ی مصنوعی را نام ببرید
 
داروهای شیمیایی-لاستیک-پارچه-کاغذ ومدادو…
 
9-کاربردهای مختلف کاغذ در زندگی روزمره را بنویسید
 
پول(اسکناس)-کتاب و دفتر-در عکاسی-در بسته بندی مواد-روزنامه  وانواع فیش های بانکی و…
 
10-مسلمانان در چه تاریخی و در کجا به دانش ساخت کاغذ دست یافتند؟
 
700سال پس از میلاد مسیح  در سمرقند
 
11-ماده ی اصلی و خام مورد نیاز برای ساخت کاغذ چیست؟ چوب
 
12- به غیر از چوب از چه مواد دیگری می توان کاغذ تهیه کرد؟  نیشکر پنبه  و…
 
13-کدامیک از اجزای تشکیل دهنده ی درخت برای تهیه کاغذ مناسب است؟
 
ساقه و تنه ی محکم و شاخه های چوبی رختان تنومند
 
14-مراحل مختلف تبدیل چوب به کاغذ را با ذکر نوع تغییر نام ببرید
 
بریدن درخت(فیزیکی) جداکردن پوست(فیزیکی) چیپس کردن چوب(فیزیکی) خمیر کردن و افزودن مواد شیمیایی(شیمیایی) خشک کردن خمیر و تبدیل به کاغذ(فیزیکی)
 
15- در صنعت کاغذ سازی چگونه رنگ زرد چوب را از بین می برند؟ با افزودن مواد شیمیایی رنگ بر مانند کلر یا آب اکسیژنه
 
16-دو نمونه از نکات ایمنی که هنگام استفاده از آب اکسیژنه باید رعایت کرد را بنویسید
 
از تماس آب اکسیژنه با پوست بپرهیزیم-آب اکسیژنه را در جای تاریک قرار دهیم
 
17-نام 3 ماده ی سفید کننده و رنگ بر را بنویسید.
 
آب اکسیژنه- کلر- آب ژاول
 
18-برای تهیه ی کاغذ با ویژگی های مختلف چه باید کرد؟
 
مواد شیمیایی مختلف به کاغذ بیافزاییم
 
19-مراحل مختلف بازیافت کاغذ را نام ببرید.
 
جمع آوری-بسته بندی و پرس –خرد کردن-خمیر کردن
 
20-مهم ترین فایده ی بازیافت کاغذ چیست؟
 
حفظ منابع طبیعی مانند جنگلٰ آب و …
 
21-برای جلوگیری یا کاهش اثرات قطع بی رویه ی درختان و تخریب جنگل چه راههایی پیشنهاد می کنید؟
 
کاشتن درخت-صرفه جویی در مصرف کاغذ و خود داری از اسراف-استفاده از روشهای جایگزین مانند عابر بانکها به جای پول و چک .رایانه و…
 


 
 
سوالات درس سوم علوم تجربی ( کارخانه­ ی کاغذ سازی )
 
1 . دلیل افزایش مصرف کاغذ در سراسر دنیا چیست ؟ ج : افزایش شدید جمعیت
 
2 . آیا با این میزان مصرف کاغذ تولید آن به روش ­های سنتی و دستی امکان پذیر است ؟ ج : خیر
 
3 . چه نوع مواد و وسایلی در کارخانه­ ی کاغذ سازی به کار رفته است ؟ جنس وسایل به کار رفته از چیست ؟ ج : اره ، رنده ، غلتک ، سرند ، دستگاه چوب خردکن و دیگ خمیر سازی ـــ جنس آن ­ها از آهن است .
 
4 . کدام ویژگی­ های آهن سبب شده تا این فلز به طور وسیع در اغلب صنایع بزرگ کاربرد داشته باشد ؟ ج : 1. فراوان است 2. هزینه­ ی استخراج آن از سایر فلزات کم­تر است 3. سخت و محکم است .
 
5 . چرا برای خشک کردن خمیرکاغذ و تبدیل آن به ورقه­ های نازک کاغذ ، از غلتک­ های بزرگ آهنی استفاده می­ شود ؟ ج : زیرا 1. آهن فلز سخت و سنگین و مقاومی است 2. باعث می­ شود آب ورقه­ های کاغذ سریع خارج شود .
 
6 . برخی از ویژگی­ های آهن را نام ببرید . ج : آهن فلز سخت و محکمی است ــ در طبیعت به فراوانی یافت می­ شود ــ در رطوبت و هوای آزاد سریع زنگ می­ زند ــ وزن آن زیاد است .
 
7 . در کدام سوره و چه آیه­ ای خدا در مورد آهن سخن گفته است ؟ و چه فرموده است ؟ ج : خداوند در سوره ­ی حدید ، آیه­ ی 25 فرموده است : « آهن را که در آن قدرت و استحکام و منافعی برای مردم است ، فرو فرستادیم »
 
 . چند فلز نام ببرید . ج : آهن ، طلا ، مس ، آلومینیم ، جیوه ، سرب و …
 
8 . ویژگی های عمومی فلزات را بنویسید . ج : به غیر از جیوه همه ی فلزات جامد هستند ـ رسانای جریان برق هستند ـ رسانای گرما هستند ـ به شکل ورق و مفتول تبدیل می شوند ـ درخشندگی زیادی دارند ـ از سایر مواد سنگین ترند ـ با ضربه نمی شکنند .
 
9 . آلیاژ چیست ؟ ج : برای استحکام بیشتر فلزات آن ها را با هم یا با مواد دیگر ترکیب می کنند ، که به آن آلیاژ می گویند .
 
10 . فولاد و چدن چگونه ساخته می شوند ؟ ج : فولاد و چدن آلیاژهای آهن هستند که از ترکیب آهن و کربن به دست می آید ؛ در فولاد کربن کمتر و در چدن کربن بیشتری به کار می رود .
 
11 . آهن زنگ نزن ( آهن ضد زنگ ) چگونه ساخته می شود ؟ ج : آلیاژی از  آهن است که در آن علاوه بر آهن و کربن از فلز کروم نیز استفاده می شود .
 
12 . کدام فلز سمی است ؟ ج : فلز سرب سمی است و  از تماس طولانی با آن پرهیز کنید .
 
12 . در ساخت هرکدام از  موارد زیر از چه فلزی ساخته می شود ؟ چرا ؟
 
الف : زیور آلات : از طلا ، به دلیل درخشندگی و زیبایی زیاد و انعطاف پذیری آن
 
ب : بدنه ی اتومبیل : از آهن ، به دلیل مقاومت و محکم بودن آهن
 
ج : روکش قرص : از آلومینیم ، چون به راحتی به ورق نازک تبدیل می شود و با مواد خوراکی سازگاری زیادی دارد .
 
د : سیم برق : از مس ، چون با توجه به قیمت آن رسانای بسیار خوبی است .
 
ر : فرغون : از آهن ، چون محکم و سخت است .
 
و : دوچرخه : از آلومینیم ، چون سبک و مقاوم است و بعضی از آهن چون محکم و مقاوم است .
 
13 . در مرحله ی تهیه ی خمیر کاغذ علاوه بر آب اکسیژنه از چه چیز دیگری استفاده می شود ؟ ج : از اسید
 
14 . اسید در چه جاهایی کاربرد دارد ؟ ج : در زندگی روزانه و در صنایع
 
15 . اسیدها به چند دسته تقسیم می شوند ؟ ج : دو دسته 1ـ اسیدهای خوراکی 2ـ اسیدهای صنعتی
 
16 . سه ویژگی اسیدهای صنعتی را نام ببرید . ج : 1ـ سمی هستند 2ـ غیر قابل لمس اند 3ـ خوردنی نیستند .
 
17 . جوهر نمک چیست ؟ ج : یک اسید صنعتی قوی ، غیر قابل لمس و خوردن
 
18 . اسیدهای خوراکی چه مزه ای هستند ؟ ج : ترش مزه اند .
 
19 . چند میوه که اسید خوراکی دارند را نام ببرید . ج : لیموترش ، پرتقال و کیوی
 
20 . کاغذ پی اچ چیست ؟ ج : وسیله ی شناسایی اسیدها است .
 
21 . هنگام استفاده از جوهر نمک در خانه چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟ ج : از تماس مستقیم آن با دست جلو گیری کنید ــ همچنین از تنفس بخار ناشی از محلول جوهر نمک پرهیز کنید .
 
22 . اگر سنگ مرمر خرد شده را با جوهر نمک و سرکه و آب در سه لیوان جداگانه مخلوط کنیم ، چه اتفاقی می افتد ؟ ج : سنگ مرمر در جوهر نمک حل می شود ، ولی در سرکه فقط مقداری از آن حل می شود و در آب حل نمی شود .
 
23 . اگر برگ یک گیاه را به جوهر نمک آغشته کنیم چه اتفاقی می افتد ؟ ج : بعد از مدتی برگ کم رنگ می شود و در نهایت رنگ سبز برگ از بین می رود .
 
24 . چرا ورود فاضلاب کارخانه ها به رودخانه ها ، مزارع و … به آن ها آسیب می رساند ؟ ج : زیرا PH  آب ( قدرت اسیدی آب ) را تغییر می دهد و باعث لطمه دیدن یا مرگ جانداران می شود .
 
25 . تهیه ی کاغذ از دو روش ساخت با چوب و بازیافت آن چه تأثیری روی موارد زیر دارد ؟
 
الف : مقدار مصرف برق : در بازیافت کاغذ در مصرف برق صرفه جویی می شود .
 
ب : آلودگی هوا : قطع درختان باعث نابودی درخت ها می شود و آلودگی هوا افزایش می یابد .
 
ج : قیمت تمام شده : هزینه ی تولید کاغذ از چوب بسیار بیشتر از بازیافت کاغذ است .
 
د : مقدار مصرف آب : در روش بازیافت ، مصرف آب به مراتب کمتر است
 


 
نمونه سوالات درس 4 علوم تجربی ششم ابتدایی( سفر به اعماق زمین )
 
1 . بهترین راه برای به دست آوردن اطلاعات از درون زمین چیست ؟
 
ج : مطالعه ی امواج لرزه ای
 
2 . چند مورد از لرزش اجسام را نام ببرید .
 
ج : لرزش تلفن همراه ، لرزش آب به دلیل انداختن سنگ درون آن ، لرزش شیشه های خانه بر اثر عبور کامیون از کوچه و خیابان ، لرزش شیشه ها بر اثر رعد و برق ، ایجاد لرزش بر اثر کندن خیابان توسط درل صنعتی و …
 
3 . امواج لرزه ای را تعریف کنید .
 
ج : به امواجی که در اثر شکستن ناگهانی سنگ های درون زمین در اثر زمین لرزه ایجاد می شوند ، امواج لرزه ای می گویند .
 
4 . آیا می دانید امواج لرزه ای چگونه از سنگ های مختلف عبور می کنند ؟
 
ج : امواج لرزه ای حرکت ارتعاشی دارند که دارای انرژی هست و با توجه به نوع سنگ ها و جنس آن ها با سرعت های مختلف از سنگ های درون زمین عبور می کنند .
 
5 . سرعت عبور امواج لرزه ای از سنگ های مختلف زمین چگونه است ؟
 
ج : امواج لرزه ای درون زمین ، از سنگ های سخت و متراکم ، تند تر و از سنگ های نرم و کم تراکم ، کند تر عبور می کنند .
 
6 . دانشمندان چگونه به ویژگی های لایه های درونی زمین پی می برند ؟
 
ج : با استفاده از سرعت امواج لرزه ای در بخش های مختلف درون زمین
 
7 . مواد تشکیل دهنده ی زمین به چه حالاتی هستند ؟
 
ج : در برخی از قسمت ها حالت شکننده و در بعضی جاها حالت خمیری دارند .
 
8 . سه لایه ی زمین را نام ببرید .
 
ج : پوسته ، گوشته و هسته
 
9 . تقسیم بندی سه لایه ای زمین بر چه اساسی بوده است ؟
 
ج : بر اساس ترکیب شیمیایی و جنس مواد تشکیل دهنده ی لایه ها
 
10 . لایه های زمین بر اساس حالت مواد تشکیل دهنده ( جامد ، مایع و خمیری ) به چند بخش تقسیم می شوند ؟ نام ببرید .
 
ج : به پنج بخش : 1 ـ سنگ کره 2 ـ خمیر کره 3 ـ گوشته ی زیرین 4 ـ هسته ی خارجی 5 ـ هسته ی داخلی
 
11 . سنگ کره چه ویژگی هایی دارد ؟ 
 
ج : این بخش شامل پوسته و قسمت جامد بالایی گوشته است . ضخامت این بخش حدود 100 کیلو متر است و روی قسمت خمیر کره حرکت می کند .
 
12 . ویژگی های خمیر کره را بیان کنید .
 
ج : این بخش حالت خمیری دارد و از زیر سنگ کره شروع می شود و تا عمق 350 کیلو متری ادامه دارد . منشأ بیش تر آتش فشان ها و زمین لرزه ها مر بوط به این قسمت است .
 
13 . خصوصیات گوشته ی زیرین چیست ؟
 
ج : این بخش که حالت جامد دارد ، از زیر خمیر کره تا ابتدای هسته ی خارجی ادامه دارد .
 
14 . هسته ی خارجی چگونه است ؟
 
ج: این بخش حالت مایع دارد و از گوشته ی زیرین تا هسته ی داخلی ادامه دارد .
 
15 . هسته ی داخلی به چه صورت است ؟
 
ج : این بخش حالت جامد دارد و مرکز زمین را تشکیل می دهد .
 
16 . دانشمندان چگونه پی بردند که هسته ی خارجی حالت مایع و هسته ی داخلی حالت جامد دارد ؟
 
ج : با استفاده از اختلاف سرعت امواج لرزه ای در حالت های مختلف مواد تشکیل دهنده ی هسته ی زمین
 
17 . سنگ کره در قسمت خشکی ضخیم تر است یا در قسمت دریاها ؟
 
ج : در خشکی ها
 
18 . حرکت قطعات سنگ کره بر روی خمیر کره باعث پیدایش کدام پدیده ها می شود ؟ 
 
ج : 1 ـ زلزله 2 ـ آتش فشان 3 ـ پوسته ی جدید 4 ـ پیدایش کوه 5 ـ پیدایش دره و گودال 6 ـ پیدایش جزیره 
 


 
 
سوالات متن درس پنجم علوم تجربی پایه ششم ابتدایی (زمین پویا)
1 . زمین لرزه یکی از پدیده های ..طبیعی.. است .
2 . زمین لرزه باعث چه خسارت هایی می شود ؟ خسارت های جانی و مالی
3 . زمین لرزه باعث چه چیزی می شود ؟ وقوع زمین لرزه باعث آزاد شدن انرژی درونی زمین می شود .
4 . چه زمانی زمین لرزه اتفاق می افتد ؟ زمین لرزه وقتی اتفاق می افتد که سنگ کره ی زمین در اثر نیروهای حاصل از درون زمین می شکند .
5 . زمین لرزه چگونه باعث تغییر در سطح زمین می شود ؟ انرژی حاصل از شکستن سنگ کره ی زمین به صورت امواج لرزه ای از داخل زمین به سطح آن می رسند و باعث تغییراتی در سطح زمین می شوند .
6 . زمین لرزه ی خفیف یعنی چه ؟ یعنی زمین لرزه با قدرت کم
7 . سالانه چند زمین لرزه خفیف در کشور رخ می دهد ؟ حدود ده هزار زمین لرزه ی خفیف رخ می دهد .
8 . چرا مردم زمین لرزه های خفیف را حس نمی کنند ؟ چون قدرت آن ها بسیار کم است و فقط توسط لرزه نگارها ثبت می شود .
9 . اثرات بهداشتی حاصل از زمین لرزه چیست ؟ 1ـ آلودگی آب ها 2ـ آلودگی برخی مواد غذایی 3ـ شیوع بیماری های واگیردار 4ـ جمع شدن زباله در سطح شهر 5ـ زیاد شدن جانوران منتقل کننده ی بیماری
10 . آثار ساختمانی حاصل از زمین لرزه را بیان کنید . 1ـ خراب شدن ساختمان ها (ریزش آوار) 2ـ شکستن شیشه ها 3ـ شکستن سد ها 4ـ افتادن تیرهای برق 5ـ خراب شدن آسانسورها و پله ها
11 . اثرات اجتماعی حاصل از زمین لرزه چیست ؟ 1ـ از دست دادن عزیزان 2ـ بیکاری 3ـ خراب شدن مکان های تاریخی 4ـ تخریب ادارات و بیمارستان ها
12 . چرا هرچه زمین لرزه های خفیف بیشتر داشته باشد بهتر است ؟ زمین لرزه های خفیف باعث آزاد شدن انرژی درونی زمین و جلوگیری از وقوع زمین لرزه های بزرگ تر می شوند .  
13 .  در چه جاهایی از کره ی زمین احتمال وقوع زمین لرزه بیش تر است ؟ جاهایی که پوسته ی زمین دارای شکستگی است .
14 .  فعالیت های انسان دوستانه ی بعد از وقوع زمین لرزه را نام ببرید. 1 .  کمک به مصدومین 2ـ ارسال کمک های مالی و غیر مالی 3ـ اهدای خون 4ـ کمک به افراد امداد رسان 5ـ پیداکردن و کمک کرد ن به افراد مانده در زیر آوار
15 .  بعد از زمین لرزه چه نکات ایمنی را باید رعایت کنیم ؟ 1 .  قطع جریان برق ساختمان 2ـ استفاده نکردن از آسانسور 3ـ بستن شیر گاز اصلی 4ـ باز نگه داشتن خیابان ها 5ـ آمادگی داشتن برای پس لرزه ها
16 .  مهم ترین زمین لرزه های 50 سال اخیر ایران از نظر محل وقوع و خسارت های وارده را نام ببرید . زلزله ی طبس سال 57 با 19600 نفر کشته ، زلزله ی رودبار و منجیل سال 69 با 35000 نفر کشته ، زلزله ی بم سال 82 با 41000 نفر کشته و زلزله ی اهر سال 91 با 310 نفر کشته 
17 .  ساختمان یک کوه آتش فشان چگونه است ؟ هر آتش فشان از سه قسمت اصلی تشکیل شده است . 1ـ مخروط آتش فشان 2ـ مجراها 3ـ دهانه
18 .  چه زمانی آتش فشان اتفاق می افتد ؟ زمانی که مواد آتش فشانی از داخل زمین به سطح آن راه پیدا می کنند و سنگ های آتش فشانی را به وجود می آورند .
19 .  مواد خارج شده از دهانه ی آتش فشان به چند دسته تقسیم می شوند ؟ نام ببرید . سه دسته . 1ـ جامد 2ـ مایع 3ـ گاز
20 .  آتش فشان ها از نظر فعالیت به چند دسته تقسیم می شوند ؟ نام ببرید . سه دسته 1ـ فعال 2ـ نیمه فعال 3ـ خاموش
21 .  به چه آتش فشانی فعال گفته می شود ؟ به آتش فشان هایی که در حال حاضر یا در سال های اخیر مواد آتش فشانی ( جامد ، مایع و گاز ) از دهانه ی آن ها خارج شده است ، آتش فشان فعال گفته می شود .
22 .  چه آتش فشانی نیمه فعال است ؟ آتش فشانی که فقط گاز از دهانه ی آن خارج شود .
23 .  به چه آتش فشانی خاموش گفته می شود ؟ به آتش فشانی که هیچ گونه فعالیتی ندارد ، آتش فشان خاموش می گویند .
24 .  دو آتش فشان نیمه فعال و دو آتش فشان خاموش در ایران نام ببرید . سهند و سبلان خاموش ، دماوند و تفتان نیمه فعال
25 .  هر یک از سنگ های آتش فشانی زیر چه کاربردی دارد ؟
توف آتش فشانی : در ساختمان سازی کاربرد دارد . 
پوکه ی معدنی : به عنوان عایق استفاده می شود و همچنین چون سبک است در ساختمان سازی کاربرد دارد .
سنگ پا : در حفظ بهداشت از آن استفاده می شود .
26 .  مهم ترین گاز های خارج شده از دهانه ی آتش فشان چه هستند ؟ بخار آب و کربن دی اکسید
27 .  فواید آتش فشان ها را بیان کنید .1 ـ  تشکیل دریاچه 2 ـ توسعه ی گردشگری 3 ـ ایجاد زمین های حاصلخیز 4 ـ استفاده از انرژی گرمایی 5 ـ آزاد شدن انرژی درونی زمین 6 ـ تشکیل چشمه های آب گرم
28 .  ضررهای آتش فشان ها را بیان کنید . 1 ـ  انتشار گازهای سمی 2 ـ ریزش باران های اسیدی 3 ـ ایجاد سونامی 4 ـ ورود خاکستر و گرد و غبار به محیط 5 ـ پخش شدن مواد شیمیایی در محیط 6 ـ جاری شدن مواد مذاب و خراب شدن زمین ها
29 .  ساکنان مناطق آتش فشانی چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند ؟ آماده ی تخیه ی سریع محل باشند ــ به یک مکان امن پناه ببرند ــ تمامی در ها و پنجره ها را ببندند ــ فاصله گرفتن از جاهای گود هنگام فوران مواد مذاب ــ حفظ بدن از مواد شیمیایی موجود در خاکسترهای آتش فشان

==========================================
 
سوالات متن درس (نیرو 1) علوم تجربی ششم ابتدایی
 
1 . چه موقعی حرکت جسم تغییر می کند ؟ هر وقت به آن نیرویی وارد شود .
 
2 . نیرو حاصل چیست ؟ حاصل اثر متقابل دو جسم برهم است .
 
3 . یک کک چند برابر وزن خودش را می تواند بکشد ؟ بیش از یکصد هزار  برابر وزن خودش را
 
4 . آیا یک جسم به تنهایی می تواند نیرو وارد کند ؟ خیر ، برای ایجاد نیرو حداقل به دو جسم نیاز داریم .
 
5 . دو ویژگی هر نیرو را بیان کنید . 1 ـ نیرو جهت دارد  2ـ نیرو اندازه دارد .
 
6 . مقدار نیرو با چه وسیله ای اندازه گیری می شود ؟ نیرو سنج
 
7 . چرا وقتی لاستیک یا کش را بیش از اندازه بکشیم پاره می شود ؟ زیرا نیروی دست ما از نیروی لاستیک یا کش بیش تر است و باعث پاره شدن آن می گردد .
 
8 . در علوم ، هل دادن یا کشیدن معادل چیست ؟ معادل وارد کردن نیرو یا اعمال نیرو است .
 
9 . از نیرو چه استفاده هایی می شود ؟ تغییر جهت نیرو ، تغییر شکل نیرو ، حرکت جسم ، توقف جسم و کندشدن یا تند شدن حرکت
 
10 . حداقل چند جسم باید بر هم اثر کنند تا نیرو ظاهر شود ؟ دو جسم
 
11 . چرا گاهی با وجود این که بر جسم نیرو وارد می شود ، جسم حرکت نمی کند ؟ زیرا نیروی وارد شده از دو طرف جسم مساوی است .
 
12 . چه زمانی با وجود وارد شدن نیرو از دو طرف جسم ، جسم به یک طرف حرکت می کند ؟ وقتی که نیروی وارد شده از یک طرف بیش تر باشد .
 
13 . چه زمانی نیرو ها همدیگر را خنثی می کنند ؟ زمانی که نیرو ها در جهت مخالف هم وارد شوند .
 
14 . نیروی خالص چیست ؟ نیرویی که جسم را به حرکت در می آورد .
 
15 . منظور از نیروهای تماسی چیست ؟ بعضی از نیروها برای این که اثر کنند باید با جسم تماس پیدا کنند . به این نیروها ، نیروهای تماسی می گویند . 


سوالات متن درس هفتم علوم تجربي (ورزش و نيرو 2)

1-    به نیروی جاذبه ی زمین …………… نیز گفته می شود (گرانشی)

2-    نیرویی که باعث جذب خرده های کاغذ به شانه می شود ……………… نام دارد .(الکتریکی )

3-    هرچه از سطح زمین دور می شویم ، نیروی کشش زمین بر روی اجسام ……………. می شود .(کمتر)

4-    نیرویی که باعث جذب آهن به آهن ربا می شود ……………. است .(مغناطیسی)

5-    واحد اندازه گیری نیرو ………….. می باشد .(نیوتون )

6-    برای اندازه گیری جرم های کوچکتر به جای کیلوگرم از …………… استفاده می کنیم (گرم)

7-    هواپیما برای بلند شدن از سطح زمین باید بر کدام نیرو غلبه کند ؟

الف: مغناطیسی¨          ب: تکیه گاه¨                 ج: اصطکاک¨                 د: گرانشþ

8-    نیرویی که اجسام را به طرف زمین می کشد چه نام دارد ؟

الف: الکتریکی¨          ب: تکیه گاه¨            ج: گرانش þ               د: اصطکاک¨

9-    چه نیروی باعث می شود  بادکنک بر اثر مالش با پارچه به دیوار بچسبد ؟ (نیروی الکتریکی )

10-نیرویی که از طرف زمین بر جرم جسم وارد می شود و آن را به طرف پایین می کشد چه نام دارد ؟ (وزن)

11-نیروی مغناطیسی را تعریف نمایید ؟

      نیرویی که یک آن ربا به آهنربای دیگر وارد می کند ، نیروی مغناطیسی نام دارد .

12-دو راه برای کاهش اصطکاک است نام ببرید ؟

      صاف کردن سطوح ، روغن کاری سطوح

13- آیا موقعیت هایی را می شناسید که دو جسم بدون تماس باهم ، به یکدیگر نیرو وارد کنند ؟

1-    وقتی قطب های هم نام دو آهن ربا نزدیک هم باشند ، برهم نیروی دافعه وارد می کنند .

2-    نیروی جاذبه ی زمین اجسام را به سمت خود می کشد .

3-    وقتی دو بادکنک رابا موی سر مالش دهیم و آنها را در فاصله ی نزدیک به هم نگه داریم برهم نیروی

       الکتریکی وارد می کنند .

14- چرا اجسام به سمت زمین سقوط می کند ؟

به دلیل نیرویی که از طرف زمین بر هر جسم وارد می شود .

15- نیروی گرانشی چیست ؟ نیروی جاذبه ای است که از طرف زمین بر همه ی اجسام وارد شده و آن را به

   طرف زمین می کشد .

16- چرا وقتی شیر آب را باز می کنیم ، آب بلافاصله به سمت زمین جریان می کند ؟

    نیروی گرانش زمین آب را به طرف پائین می کشد .

17- جرم چیست ؟

به مقدار ماده ی تشکیل دهنده ی یک جسم جرم می گوییم .

18- مقدار جرم با چه وسیله ای اندازه گیری می شود ؟(با ترازو)

19- واحد(یکای)اندازه گیری جرم چیست ؟ (کیلو گرم)

20- چرا زمین و سیاره ها به دور خورشید می چرخند ؟ ( در اثر نیروی گرانش )

21- چرا وقتی لیوان آب را کج می کنیم آب به سمت پایین می ریزد ؟( به دلیل نیروی گرانش زمین)

22- منظور از نیروی مغناطیسی چیست ؟

    نیرویی که یک آهن ربا به یک آهن ربای دیگر وارد می کند ، نیروی مغناطیسی نامیده می شود .

23- چه موقع نیروی بین دو آهن ربا ، رانشی (دافعه) است ؟

    هرگاه قطب های همنام دو آهن ربا را به هم نزدیک کنیم .

24- نیروی الکتریکی چیست ؟ مثال بزنید .

   نیروی را که بین دو جسم پس از مالش باعث جذب یا دفع آن ها می شود ، نیروی الکتریکی می گویند . مثلا

25- وقتی با شانه ی پلاستیکی موهای خود را شانه می کنید ، موهای شما را می کشد . چرا؟

 بین آن ها نیروی الکتریکی از نوع ربایشی وجود دارد .

26- اگر همان شانه باردار را به جریان شیر آب نزدیک کنیم چه مشاهده می کنیم ؟

   مسیر آب به سمت شانه منحرف می شود .

27- چرا ترمز کردن سبب کند شدن و توقف وسیله ی نقلیه می شود ؟

   در اثر نیروی اصطکاکی که بین چرخ ها و لنت های ترمز و هم چنین نیروی اصطکاکی که بین چرخ ها با

   سطح زمین وجود دارد .

28- نیروی اصطکاک چیست ؟

   نیرویی که سبب کند شدن حرکت یک جسم می شود . این نیرو همیشه بر خلاف جهت حرکت جسم است .

29  – دو جسم چگونه به هم نيرو وارد مي کنند ؟ در اثر تماس با يکديگر به هم نيرو وارد مي کنند .
30 -يا امکان دارد که دو جسم بدون تماس با هم به يکديگر نيرو وارد کنند ؟ مثال بزنيد . بله ، تأثير دو قطب هم نام آهنربا به هم ــ نيروي جاذبه ي زمين بر اجسام
31 – چرا اجسام به سمت زمين سقوط مي کنند ؟ به علت نيرويي که از سمت زمين به آن ها وارد مي شود .
32- نيروي گرانشي چيست ؟ نيرويي است که زمين به همه ي اجسام نزديک خود وارد مي کند و آن ها را به طرف خود مي کشد .
33- وزن يا جرم را تعريف کنيد . نيروي جاذبه اي که زمين به يک جسم وارد مي کند ، وزن يا جرم جسم ناميده مي شود .

34- جرم اجسام با چه وسيله اي اندازه گيري مي شود و واحد آن چيست ؟ با ترازو و واحد آن کيلو گرم است .

35- چرا زمين و سياره ها به دور خورشيد مي چرخند ؟ در اثر نيروي گرانشي
36- نيروي مغناطيسي چيست ؟ نيرويي که يک آهنربا به آهنرباي ديگر وارد مي کند ، نيروي مغناطيسي ناميده مي شود .
37- نيروي الکتريکي چيست ؟ نيرويي که بعد از مالش دو جسم به هم سبب جذب يا دفع آن ها مي شود ، نيروي الکتريکي مي گويند .
38 – براي نيروي الکتريکي مثال بزنيد . مالش دادن جداگانه ي دو بادکنک به پارچه ي پشمي ـــ مالش دو لوله ي پلاستيکي به موي سر ـــ مالش لوله يا شانه ي پلاستيکي به موي سر و نزديک کردن آن ها به تکه هاي کوچک کاغذ

39- اگر نیروی اصطکاک نبود و در حرکت بودیم ، چه اتفاقی می افتد ؟

    نمی توانستیم در یک جا ساکن شویم .

40- با توجه به حرکت جسم در شکل مقابل ، جهت نیروی اصطکاک کدام سمت است ؟

   چون جسم به سمت راست حرکت می کند ، جهت نیروی اصطکاک به سمت چپ است .

41- کف دو دست خود را به هم مالش دهید ، چه احساس میکنید . چرا ؟

دستمان گرم می شود ، نیروی اصطکاک باعث ایجاد گرما می شود .

42- نیروی اصطکاک در کدام حالت ها بیش تر است ؟

هرچه سطح تماس بین دو جسم ، ناهمواری و پستی و بلندی بیشتری داشته باشد ، اصطکاک بیشتر است .

43- آیا اصطکاک می تواند مضر نیز باشد ؟

بله در چرخ های فلزی نیروی اصطکاک بین دو فلز باعث ساییده شدن آن ها می شود .

44- دو نیروی غیر تماسی را نام ببرید ؟(نیروی جاذبه (گرانش) – نیروی مغناطیسی)

45- شباهت و تفاوت نیروی مغناطیسی و گرانش را بنویسید ؟

شباهت : هر دو اجسام را به سوی خود می کشند .

تفاوت : 1- آهن ربا فقط اجسام آهنی را به سوی خود می کشد اما گرانش همه ی اجسام را .

         2- نیروی مغناطیسی دافعه نیز دارد . اما گرانشی فقط جاذبه است .

46- نیروی مقاومت هوا چیست ؟

نیروی مقاومتی است که از حرکت یک جسم در هوا جلوگیری می کند .


درس هشتم طراحی کنیم و بسازیم


درس نهم سفر انرژی
1-    نفت دارای چه صورتی از انرژی است ؟ (شیمیایی)
2-    آب پشت سد ، دارای چه نوع انرژی است ؟ (ذخیره ای )
3-    چوب مقداری انرژی شیمیایی دارد که در هنگام سوختن آزاد می شود .

درست þ            نادرست¨
4-    نفت دارای انرژی شیمیایی نیست . درست ¨          نادرستþ
5-    در پنکه ی برقی انرژی الکتریکی به انرژی ………….. تبدیل می شود .(حرکتی)
6-    در اتوی برقی انرژی …………… به انرژی گرمایی تبدیل می شود .(الکتریکی )
7-    فردی که در بالای سرسره قرار دارد دارای انرژی …………….. است .(ذخیره ای )
8-    فنری که کشیده می شود دارای انرژی ……………… می شود .(ذخیره ای)
9-    خورشید انرژی …………. و انرژی …………… تولید می کند .(گرمایی – نورانی)
10-انرژی موجود در حبه ی قند انرژی …………….. است که از نوع انرژی ……………. می باشد .(شیمیایی و     ذخیره ای )
11 – تفاوت لامپ و بخاری از نظر تبدیل انرژی چیست ؟
لامپ انرژی نورانی و انرژی گرمایی تولید می کند ولی بخاری فقط انرژی گرمایی تولید می کند .
12-چرا انرژی الکتریکی در زندگی روزمره بیش ترین استفاده را دارد ؟
زیرا این انرژی به راحتی منتقل شده و به آسانی به صورت های دیگر انرژی تبدیل می شود .
13- باتری ها ، انرژی ……….. را در خود ذخیره می کنند .(شیمیایی)
14- برای انجام چه کارهایی به انرژی نیاز دارید ؟
راه رفتن – دیدن – برداشتن اجسام- ورزش کردن – نوشتن و …… به طور کلی برای انجام هرکاری انرژی لازم است .
15- انرژی مواد غذایی از کجا دست می آید ؟
این انرژی با نور خورشید در گیاهان سبز ساخته شده و در آنها نیز ذخیره می شود .
16- شکل های مختلف انرژی را نام ببرید ؟
حرکتی – گرمایی – نورانی – صوتی – هسته ای – شیمیایی و الکتریکی
17-انرژی شیمیایی چیست ؟
انرژی ذخیره شده در مواد غذایی و میوه ها و سوخت هایی مانند نفت و گاز طبیعی را انرژی شیمیایی            می گویند.
18- انرژی شیمیایی سوخت به چه صورت هایی می تواند تبدیل شود ؟
 می تواند به انرژی حرکتی یا انرژی گرمایی تبدیل شود در واقع وقتی سوخت می سوزد باعث ایجاد گرما و حرکت می شود .
19- چه چیزهایی می توانند انرژی را ذخیره کنند ؟
مواد غذایی – سوخت – باتری و مواد منفجره
20- کدام وسایل را می شناسید که به کمک باتری کار می کند ؟ ( تلفن همراه و ساعت و رادیو و…..)
21- آیا باتری هم انرژی ذخیره می کند ؟ بله
22- وقتی چراغ قوه یا اسباب بازی متحرک را به کار می اندازید ، چه تغییرات انرژی را مشاهده می کنید ؟
در چراغ قوه ، انرژی ذخیره شده باتری به نور و در اسباب بازی متحرک ، انرژی ذخیره شده باتری به انرژی حرکتی تبدیل می شود .
23- آیا در اجسام نیز انرژی ذخیره می شود؟ مثال بزنید ؟
بله ، آب پشت یک سد ، فنر فشرده شده و جسمی که بالاتر از سطح زمین قرار دارد ، دارای انرژی هستند .
24- چگونه از انرژی ذخیره ای در پشت آب یک سد ، انرژی الکتریکی حاصل می شود ؟
وقتی آب از آبشار فرو می ریزد انرژی آن به تدریج به انرژی حرکتی تبدیل می شود ، سپس وقتی آب بر روی توربین ریخته می شود آن را حرکت می دهد . توربین دستگاه مولد را حرکت می دهد و مولد انرژی حرکتی را به برق تبدیل می کند .
25- آیا می توان گفت وقتی سنگ از زمین فاصله دارد ، انرژی در آن ذخیره می شود و پس از رها شدن به تدریج به انرژی الکتریکی تبدیل می شود (بله)
26- هنگام افتادن یک جسم از ارتفاع چه تبدیل انرژی انجام می شود ؟
انرژی ذخیره شده (پتانسیل گرانشی) به انرژی حرکتی (جنبشی ) تبدیل می شود


درس دهم خیلی کوچک خیلی بزرگ
1-    در بدن انسان 50 تا 75 میلیون………………..  دارد .(سلول )
2-    مخمر نوعی …………….. تک سلولی است (قارچ)
3-    فردی به نام …………… اولین میکروسکوپ را ساخت .(رابرت هوک)
4-    مرکز فرماندهی سلول که همه کارهای سلول را هدایت می نماید ……………. است (هسته)
5-    نخستین بار یک دانشمند انگلیسی به نام ………………  سلول های مرده را در برش های چوب پنبه مشاهده کرد .(روبرت هوک)
6-    نقش سیتوپلاسم در سلول چیست ؟
درون غشاء قرار داشته و بخش ژله ای سلول را تشکیل می دهد که همه بخش های سلول را در خود جای می دهد .
7-    سه قسمت اصلی سلول را نام ببرید ؟
1- غشاء یا پوسته       2-سیتوپلاسم       3- هسته
8-    هسته در کدام قسمت سلول قرار دارد ؟ ( سیتوپلاسم )
9-    میکروسکوپ چیست ؟
وسیله ای است که با آن بیشتر سلول ها و جانداران تک سلولی را مشاهده می کنیم .
10-در بدن انسان چه تعداد سلول وجود دارد ؟50 تا 75  میلیون سلول وجود دارد .
11-مخمر چیست ؟ چگونه زیاد می شود ؟ نوعی قارچ تک سلولی است . با جوانه زدن زیاد می شود .
 12- ذره بین اجسام ریز را تا چند برابر بزرگ تر نشان می دهد ؟(10 تا 20 برابر بزرگتر)
  13-اولین میکروسکوپ توسط چه کسی ساخته شد و چه چیزی را با آن مشاهده کرد ؟ رابرت هوک حدود 400 سال پیش اولین میکروسکوپ را ساخت و توانست ساختمان چوب پنبه را  با آن ببیند .
14- اصطلاح (سلول) به چه معناست ؟(سلول به معنای اتاق کوچک است )
15- میکروسکوپ های نوری نمونه را تا چند برابر بزرگتر نشان م دهند ؟(دو هزار برابر )
 16- وظیفه ی سلول های نگه دارنده روزنه (سلول نگهبان روزنه) در برگ گیاهان چیست ؟
       باز و بسته نگه داشتن روزنه های هوایی برگ را بر عهده دارد .


   درس یازدهم شگفتیهای برگ
1-    بیشترین مقدار سبزینه در ……………… ذخیره شده است (برگ ها)
2-    محل غذاسازی گیاه …………… است (برگ)
3-    سوراخ های بسیار ریزی که در پوسته نازک پوشاننده و روی برگ ها است چه نام  دارد ؟(روزنه)
4-    عمل غذاسازی در گیاهان را …………….. می نامند (فتوسنتز )
5-    مواد مورد نیاز برای غذا سازی گیاهان را نام ببرید (چهار مورد)
  آب و دی اکسید کربن و نور و خاک
6-    آب چگونه به قسمت های مختلف گیاه می رسد ؟(آوند ها)
7-    برگ ها از چه راهی دی اکسید کربن هوا را جذب می کنند ؟ (روزنه)
8-    غذا سازی در کدام قسمت گیاه انجام می شود ؟ (در برگ گیاه)
9-    چرا برگ ها مکان اصلی عمل فتوسنتز محسوب می شوند ؟
 زیرا دارای سبزینه فراوان و روزنه و رگ برگ هستند .
 
10-سبزینه چیست ؟ وظیفه آن را بنویسید ؟
    قسمت سبز برگ است – وظیفه اش غذاسازی به وسیله  نور خورشید و آّب و کربن دی اکسید است .
11-فتوسنتز چیست ؟ غذاسازی گیاهان به وسیله نور خورشید را ( فتوسنتز) می گویند .
12- برای عمل غذاساز چه موادی لازم است ؟
    آب که از ریشه جذب می شود و کربن دی اکسید که روزنه های برگ از هوا می گیرند .
13-فتو چیست ؟(به معنی نور است )
14- سنتز چیست ؟ (به معنی ساختن است)
15- آیا گیاهان در زمستان هم می توانند غذاسازی کنند ؟ چرا؟
    خیر ، زیرا در زمستان نور خورشید به اندازه ی کافی برای فتوسنتز موجود نمی باشد یعنی قدرت تابش
    خورشید کم است .
16- باید از قرار دادن الکل به طور مسقیم روی حرارت جلوگیری کرد . چرا ؟
     زیرا الکل بسیار آتش گیر است .
17- ساقه ی سبز چه گاهی می تواند غذا سازی کند . چرا ؟
لوبیا ، زیرا ساقه ی لوبیا کلروفیل زیادی دارد .
18-آیا برگ گیاهان علاوه بر فتوسنتز کاربرد دیگری نیز دارد ؟
     برگ برخی به شکل تله در آمده و می تواند حشران و حتی جانوران کوچک را شکار کند 
19-چرا گیاهان به آّب نیاز دارند ؟
     آب مواد مورد نیازی را که گیاه و از خاک می گیرد در خود حل می کند تا گیاه بتواند از آن استفاده کند .
20- اکسیژن مورد نیاز برای تنفس جانوران چگونه تأمین می شود ؟
از اکسیژنی که حاصل فتوسنتز است .
21- سه مورد از فواید فتوسنتز را بنویسید ؟
1-    غذا سازی است
2-    اکسیژن لازم برای تنفس موجودات زنده را تأمین می کند .
3-    باعث از بین رفتن آلودگی محیط زیست می شود .
22- دو میوه ی روغن دار را نام ببرید ؟   نارگیل و زیتون
23-دانه ای نام ببرید که هم روغنی است هم پروتئین دارد؟ (سویا)


 درس دوازدهم جنگل برای کیست؟
1-      زنجیره ی غذایی چیست؟ به رابطه ی غذایی یک تولید کننده و چند مصرف کننده گفته می شود .
2-      شبکه غذایی را تعریف کنید ؟ به ارتباط غذایی چند زنجیره غذایی با یکدیگر گفته می شود .
3-      قارچها در چه جایی از زنجیره غذایی قرار دارند؟ آن ها تجزیه کننده هستند .
4-      قارچها چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شوند ؟ با تجزیه بقایای بدن گیاهان و جانوران سبب بهبود و تقویت خاک می شوند .
5-      کروکودیل ها انگل های درون دهان خود را چگونه از بین می برند؟ بعضی وقت ها کروکودیل ها بدون حرکت و با دهان باز استراحت می کنند پرنده ی کوچکی وارد دهان کروکودیل می شود و انگل های درون دهان کروکودیل را می خورند.
6-      چند جانور و گیاهی را که در گذشته وجود داشته اند اما در حال حاضر وجود ندارند نام ببرید ؟ جانوران : دایناسور ها              گیاهان : درختان بسیار تنومند
7-      به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن نسل یک نوع جاندار می شود ؟ وقتی شرایط زندگی جاندار تغییر می کند مانند تغییر شدید آب و هوا زیستگاه طوفان یا سیل   جاندار نمی توانند با آن ساز گار شوند و باعث نابودی آن ها می گردد.
8-      مثالی برای نابودی برخی جانوران توسط انسان در کشورمان را بیان کنید .  شیر ایرانی حدود 70 سال پیش در بخش هایی از ایران وجود داشت  اما به علت های متفاوت مانند شکار توسط انسان و از دست دادن زیستگاهش از بین رفت .
9-      منظور از درخت بومی چیست؟به درختانی که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می کنند درخت بومی می گویند .
10-  چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است ؟ زیرا درخت کاج موادی از ریشه ی خود در خاک ترشح می کند که از رشد بسیاری از گیاهان جلوگیری می شود .
11-  با قطع بی رویه ی درختان با گذشت زمان چه تغییری در جنگلهای کره ی زمین ایجاد می شود ؟ جنگل جزء منابع طبیعی و محیط زیست جانوران مختلف است قطع درختان   جنگل باعث نابودی جانوران و محیط زیست می شود .
12-  رابطه ی غذایی بین مورچه و شته چگونه است ؟ به صورت همیاری زندگی می کنند و هر دو موجود از یکدیگر سود می برند مورچه ها شته ها را به بخش های جوان گیاه می رسانند شته از شیرهی گیاه به وسیله ی خرطوم خود تغذیه می کند و مورچه شهد خارج شده از شته را مصرف می کند .
13-  رابطه ی غذایی کرکس و شیر ها چگونه است ؟ به صورت هم سفرگی است . کرکس ها ته ماندهی شکار شیرها را می خورند (کرکس ها مرده خوار هستند )
14-  رابطه ی  غذایی انگلی چگونه است ؟ در زندگی انگلی موجود انگل از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند مانند پشه ها که نیش خود را از درون بدن حیوان دیگری فرو می برند و خون آن ها را می مکند .
15-  یک زنجیره غذایی ساده نام ببرید. روباه-سنجاب – بلوط
16-  در زنجیره بالا کدام تولید کننده و کدام مصرف کننده است ؟ روباه و سنجاب مصرف کننده و بلوط تولید کننده است
17-  موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط به چند گروه تقسیم می شوند ؟ موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط در سه گروه زیر قرار میگیرند : 1- تولید کننده 2- مصرف کننده 3-تجزیه کننده ( گیاهان تولیدکننده – بانور خورشید فتوسنتز می کنند و غذاسازی  انجام می دهند – جانوران مصرف کننده هستند – میکروب ها تجزیه کننده اند )
18-  قارچها در چه جاهایی رشد می کنند؟قارچها در خاک و آب به سر می برند و در مناطق جنگلی و بارانی رشد می کنند برخی قارچهای خوراکی و سمی که بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می کنند برخی قارچها بیماری های زیادی را به وجود می آورند .گونه ای دیگر از قارچ  به نام مخمر هستند  .گونه ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی های حمام می شود و گونه های دیگر قارچ موجب بیماری می شوند و برخی دیگر به عنوان دارو مصرف می شوند و بعضی نیز باعث پوسیدگی چوب یا رویش دوباره ی گیاه می شوند  . قارچهای تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه های خراب رشد می کنند .
19-  قارچها مواد مورد نیاز خود را چگونه به دست می  آورند؟ قارچها برای رشد به مواد و رطوب نیاز  دارند  که این   مواد با تجزیه ی بقایای بدن موجودات خورده شده فراهم می شود .
20-  قارچها در چه جایی از زنجیره غذایی قرار می گیرند ؟ قارچها تجزیه کننده هستند .
21-  آیا قارچهای تکسلولی و پرسلولی وجود دارد ؟ قارچها به صورت تک سلولی و پرسلولی هستند از قارچهای پرسلولی می توان به قارچهای چتری خوراکی یا سمی و از قارچهای تک سلولی می توان به مخمر و کپک ها اشاره نمود.
22-  همزیستی چیست؟ همزیستی به انواع ارتباط های غذایی میان موجودات زنده گفته می شود که برای تامین غذا به صورت همسفرگی همیاری رقابت انگلی و حتی شکار و شکارچی است .
23-  زندگی همسفرگی چیست؟در زندگی همسفرگی یک موجود سود می برد ودیگری نه سود می برد و نه زیان مانند ماهی بادکش دار و کوسه ماهی
24-  زندگی همیاری چیست؟در این نوع زندگی هر دو موجود سود می برند مانند شته و مورچه
25-  زندگی رقابتی چیست؟ در این نوع زندگی رقابت وجود دارد مثلا گیاهان قد بلند بیشتر از نور خورشید استفاده می کنند .
26-  زندگی انگلی چیست؟در زندگی انگلی موجود انگل از میزبان مانند منبع تغذیه عمل می کند مانند کرم کدو یا زالو و شپش
27-  زندگی شکار و شکارچی چیست؟ در این زندگی موجودی موجود دیگر را شکار می کند و می خورد مانند گنجشک و عقاب
28-  چه شغل هایی در ارتباط با محیط های طبیعی وجود دارد ؟ جنگل بانی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست


 
درس سیزدهم  درس سالم بمانیم
 
 1-چرا پزشک به فرد سرما خورده توصیه می کند از دست دادن یا روبوسی با دیگران پرهیز کند اما چنین توصیه ای برای فردی که دیابت (بیماری قندی) دارد نمی کند؟
 
زیرا سرما خوردگی بیماری واگیر است و بیماری اش به دیگران سرایت می کند اما بیماری قندی واگیر نیست و به دیگران سرایت نمی کند.
 
 
2-بیماری واگیر چیست؟
 
بیماری هایی که می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند بیماری های واگیر نامیده می شوند.
 
3-چه عاملی باعث ایجاد بیماری های واگیر می شود؟
 
میکروب های مختلف بیماری زا
 
4-چند میکروب بیماری زا را نام ببرید؟
 
ویروس ها ، باکتری ها ، آغازیان و قارچ ها.
 
 
5- چرا به عوامل بیماری زا میکروب می گویند؟
 
زیرا دیدن اکثر عوامل بیماری زا با میکروسکوپ امکان پذیر است.
 
 
6-ناقل چیست؟
 
جانورانی که میکروب ها در بدن آنها زندگی می کنند ناقل هستند.
 
 
7-چند جاندار ناقل بیماری را نام ببرید؟
 
موش ناقل بیماری طاعون ، سگ ناقل بیماری هاری و پشه ی آنوفل ناقل بیماری مالاریا است.
 
 8-مهمترین بیماری واگیر خطرناک هفت قرن پیش قاره ی اروپا چه بوده است؟
 
طاعون که در حدود سه سال مردم زیادی جان باختند.
 
9- تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا را بنویسید؟
 
ویروس سرما خوردگی در سلول مخاط بینی قرار می گیرد در حالی که ویروس آنفولانزا در سلول های شش ها ساکن می شوند آنفولانزا معمولاً همراه تب،بدن درد و سرفه است.
 
10- آیا می توان جایی پیدا کرد که میکروب نباشد؟
 
پس چرا فقط بعضی مواقع بیمار می شویم؟میکروب ها تقریبا همه جا یافت می شوند زیرا دستگاه ایمنی بدن از ورود میکروب به بدن جلوگیری می کند اما وقتی وارد بدن ما می شود و شرایط برای رشد آن فراهم باشد ما بیمار می شویم.
 
11-دو سدّ دفاعی بدن که میکروب ها برای بیمار کردن ما باید از آن عبور کنند کدام اند؟
 
سدّ اول : پوست بدن از ورود میکروب ها جلوگیری می کند اما اگر زخم یا خراشی در پوست ایجاد شود از آن راه میکروب وارد بدن شود. سدّ دوم : اگر میکروب ها از سدّ اول عبور کنند با سدّ دوم دفاعی بدن یعنی گلبول های سفید مواجه می شوند.
 
12-وقتی نفس می کشیم میکروب ها وارد بینی می شوند اما چرا نمی توانند به راحتی پایین تر بروند و وارد شش ها شوند؟
 
مخاط بینی و مژک های داخل بینی آنها را به بیرون می رانند.
 
 
13-گلبول های سفید چگونه میکروب ها را از بین می برند؟
 
گلبول ها از دو راه با میکروب ها مبارزه می کنند: 1-بیگانه خواری :بعضی گلبول های سفید به میکروب ها حمله می کنند و آنها را می خورند به این گلبول های سفید بیگانه خوار نیز می گویند.2- ترشح پادتن:بعضی گلبول های سفید موادی به نام پادتن ترشح می کنند پادتن میکروب ها را غیرفعال می کند ؛ گلبول های سفید بیگانه خوار این  میکروب های غیرفعال را راحت تر می خورند.
 
 
14- اگر میکروب ها از سدّ دوم دفاعی بدن یعنی گلبول های سفید نیز عبور کنند چه اتفاقی می افتد ؟
 
وقتی میکروب ها پیروز می شوندد درجاهای متفاوت بدن ساکن می شوند مثلا میکروب سل در شش ها قرار می گیرند وسبب تخریب سلول های شش می شود .
 
 
15-میکروب گلو درد چرکی چگونه به بدن آسیب میرساند ؟
 
میکروب این بیماری نوعی باکتری است و سمی ترشح می کند که با جریان خون به قلب می رود و به آن آسیب می رساند .
 
 
16- آیا همه ی باکتری ها زیان آور و بیماری زا هستند؟توضیح دهید؟
 
خیر .1- در روده ی ما باکتری هایی وجود دارد که ویتامین تولید می کنند2- باکتری هایی در پوست ما زندگی می کنند که باکتری های زیان آور را از بین می برند3- در بعضی جاها فاضلاب را  با باکتری های خاصی تصفیه و بی ضرر می کنند و از آن برای  آبیاری درختان و فضا های سبز استفاده می کنند.
 
17- اگر پزشک برای بهبود بیماری ما آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد،چرا آن را در همان ساعت هایی که پزشک گفته است و به همان تعداد باید بخریم ؟
 
اگر این کار را نکنیم به باکتری ها فرصت می دهیم تا خود را در برابر آنتی بیوتیک مقاوم کنند و در نتیجه دارو نتواند آنها را از بین ببرد.
 
18- فایده ی ورزش کردن چیست ؟
 
ورزش کردن سبب تقویت ماهیچه ها وقلب و احساس نشاط در بدن می شود.
 
19-علت ایجاد بیماری های غیر واگیر چیست ؟
 
بیماری های غیر واگیر در اثر میکروب ها به وجود نمی آیند این بیماری ها به دلیل اختلال در کار دستگاه های بدن ایجاد میشوند.
 
20- مواردی از بیماری غیر واگیر را بنویسید؟
 
1-اگر به اندازه ی کافی غذا های کلسیم دار مصرف نکنیم، ممکن است استخوان هایمان نرم بمانند و با کمترین ضربه شکسته شوند2-خوردن غذای پر نمک و سرخ شده با روغن فراوان ابتلا به بیماری فشار خون را بالا می برد 3-همه ی انسان ها به طور طبیعی در خون خود قند دارند ولی اگر قند خون به وسیله ی سلول های بدن مصرف نشود از حد طبیعی بالا تر رفته و بیماری قند یا دیابت عارض می گردد4-مصرف زیاد گوشت قرمز مانند گوشت گوساله و گوسفند از عوامل دخیل در پیدایش سرطان روده ی بزرگ است .
 
21-انجام چه کارهایی می تواند به سلامت روح و روان ما کمک کند ؟
 
کمک کردن به دیگران ،مهربانی ،خوش رویی و داشتن رفتار درست و محترمانه با اطرافیان به سلامت روح و روان ما کمک می کنند.
 
 
22-نام سه بیماری را که عامل آن باکتری است نام ببرید؟
 
سل ، دیفتری ، گلودرد چرکی
 
 
23-چهار بیماری ویروسی نام ببرید؟
 
آنفلوآنزا ، هپاتیت ، ایدز و سرخک
 
 
24-میکروب سرماخوردگی از چه راهی وارد بدن ما می شود ؟
 
راه ورود ویروس سرماخوردگی به بدن  دهان یا بینی است  اما در این بین  آلودگی  دستها هم نقش مهمی دارند . ویروس ها به دنبال سرفه  عطسه و یا حتی حرف زدن در هوا پخش می شوند  و از طریق تماس دستها با اشیایی که آلوده به ویروس بوده اند  نیز قابل انتقال می باشد  اگر دستهای آلوده با چشم ها دهان یا بینی تماس پیدا کند ویروس سرماخوردگی انتقال می یابد .
 
 
25-محیط های آلوده چگونه سبب گسترش بیماری های واگیر می شود ؟
 
این محیط ها محل زندگی جانورانی مانند موش گربه یا سگ است  که باعث گسترش بیماری می شوند  جریان هوا نیز باعث گسترش آلودگی می گردد.
 
 
26-عواملی مانند ویروس باکتری یا قارچ چه بیماریهایی به وجود می آورند ؟
 
فلج اطفال آنفلوآنزا هپاتیت ایدز سرخجه آبله مرغان هاری و سرما خوردگی بیماریهایی ویروسی هستند
 
گلودرد چرکین  کزاز دیفتری سیاه سرفه تب مالت و سل بیماری باکتریایی اند .
 
کچلی برفک دهان  و قارچ پوستی از بیماریهای قارچی محسوب می شوند .
 
 
 
27- بیماری چه نشانه هایی می تواند داشته باشد ؟
 
تب لرز درد شکم  سرگیجه حالت تهوع پریدگی رنگ بوی بد دهان درد ماهیچه ها و سوزش ادرار و …
 
 
28- چرا  پیشگیری بهتر از درمان است ؟
 
زیرا درمان ناراحت کننده است  اما پیشگیری می تواند نشاط ایجاد کند – درمان هزینه ی زیادی دارد  اما پیشگیری در زمانی طولانی مبلغ کمی هزینه می کند .درمان باعث از بین رفتن وقت می شود ولی در پیشگیری زمان در اختیار شخص است استفاده از دارو برای درمان یک بیماری است و به بدن در قسمت های دیگر آسیب می رساند  ولی در پیشگیری بدن در مقابل چند بیماری  محافظت می شود  و …
 
 
 
29- چه راه هایی برای پیشگیری مناسب تر است ؟
 
الف: بالا بردن مقاومت بدن ب: واکسن   ج: ورزش و …


درس چهاردهم  درس از گذشته تا آینده
1-    چرا انسان از وسایل  ارتباط شخصی استفاده می کند ؟
انسان همیشه از وسیله ای برای برقراری ارتباط استفاده می کند تا بتواند پیام خود را به دیگران برساند .
2-    مضرات برخی وسایل  ارتباط شخصی دانش آموزان را بیان کنید !
استفاده ی بیش از حد از اینترنت تلفن همراه و بازیهای رایانه ای باعث می شود که کارهای دیگرمان را انجام ندهیم و ناراحتی و مشکلات روحی  و روانی برایمان ایجاد شود .
3-    درباره ی  نقاط  ضعف  و قوت هر یک از وسایل  زیر مواردی را بیان کنید.
تلفن :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
قوت : امکان برقراری ارتباط  با دیگران در کمترین زمان ممکن
ضعف :باعث می شود که کمتر به دیدن یک دیگر  برویم .
تلفن همراه :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
قوت : امکان برقراری ارتباط  در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز ارسال پیامک و …
ضعف : امواج آن برای انسان مضر است
رایانه:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
قوت : تبادل اطلاعات انجام  بسیاری از کار های شخصی مانند پرداخت ها جمع آوری اطلاعات خرید اینترنتی و …
ضعف : عادت کردن به اینترنت  و بازی های رایانه ای  باعث ایجاد بیماریهای روحی و روانی می شود .
4-    مواردی از وسایل ارتباط شخصی را در گذشته بیان کنید .
1- به کمک مشعل در ارتفاعات  2- انتقال صدا 3- استفاده از اسب های تندرو 4- تلگراف
5-    چرا وسایل ارتباط شخصی  با گذشت زمان تغییر کرده اند ؟
برای این که آدمی بتواند راحت تر و بهتر با دیگران ارتباط برقرار  کند هم چنین اطلاعات را سریعتر انتقال دهد  کار های اقتصادی تبادل کالا و خدمات بهتر و سریعتر انجام شود .

این نوشته در ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.